Nickerie.Net, woensdag 11 april 2012
Amnestie 2012 - Vrijbrief schending mensenrechten
Met de aanname
van de Amnestiewet 2012 in De Nationale Assemblee van Suriname is de periode van
willekeur aangebroken in Suriname. De dictatuur van de democratische meerderheid
heeft bewezen weinig gevoel te hebben voor de gevoelens van de minderheid,
slachtoffers en nabestaanden van gewelddadige misdrijven tijdens de militaire
periode in de jaren tachtig. De zogenaamd democratisch gekozen meerderheid heeft
de wet naar hun hand gezet.
Er zijn verschillende afkeurende geluiden gehoord over de aanname van de
Amnestiewet. Meer nog dat het jammer is dat de daders hun straf ontlopen.
Echter, zeker naar de jeugd toe, heeft de aanname van de wet wegen vrijgemaakt
voor het straffeloos vernietigen van de toekomst van het land. Misdaad in welke
vorm, zeker tegen de menselijkheid mag nooit en te nimmer beloond worden. Om de
democratische minderheid in Suriname, meer nog de slachtoffers en nabestaanden
van militaire onderdrukking een hart onder riem te steken hebben vijftien
voorvechters van het vrije woord en de vrije gedachte een statement gemaakt.
Protestmars
gehouden in Nederland dinsdag.
Ook ik ben
met stomheid geslagen. Woorden schieten te kort. Er gaat wel door m'n hoofd:
'wij (wij want dit is grensoverschrijdend) hebben besloten te vergeten' las ik
op Facebook. En zo is het. Iets vergeten wil niet zeggen dat het niet heeft
bestaan. Een volk dat vergeet, vergeet ook het recht op bestaan. Als je vergeet
te bestaan kun je ook niet verder. Verder willen we allemaal, dus laten we niet
vergeten. Nooit! We moeten blijven praten. Altijd! Sari odi. Manoushka
Zeegelaar-Breeveld (Theatermaker)
Met het aannemen van de amnestiewet heeft Suriname zichzelf neergezet als een
kortzichtige natie, die het ontbreekt aan zowel toekomstvisie als historisch
besef. In plaats van de nabestaanden van de decembermoorden te steunen in hun
verlangen naar rechtvaardigheid, planten wij hen een dolk in de rug. Elke
fatsoenlijke Surinamer zou van zich moeten laten horen, zodat de wereld weet dat
ons land, ons volk, niet uitsluitend uit boeven, opportunisten en onnozelaars
bestaat. Opo kondreman, un opo! Karin Amatmoekrim (Schrijver)
Suriname laat een kans liggen, een kans op waarheid en op recht. Hoe
kunnen volksvertegenwoordigers zichzelf zo misleiden? Weten ze niet dat wat ze
vandaag aanrichten door de rechterlijke macht opzij te zetten, niet enkel
gevolgen heeft voor de slachtoffers en hun nabestaanden van het regime Bouterse,
maar ook gevolgen heeft voor de lange termijn? Geven ze hun president (en nog
toekomstige machtshebbers) willens en wetens een vrijbrief om het recht naar hun
hand te zetten? Dit is een bijna even zwarte dag in de geschiedenis van Suriname
als 8 december 1982. Rihana Jamaludin (Schrijver)
Mijn zoon is 8, groeit op in Nederland en krijgt les over de tweede
wereldoorlog. Daardoor heeft hij een hekel aan Duitsers. Ik wil mijn zoon leren
niet te haten. Bij de Duitsers kan dat, omdat de daders zijn gestraft. Ik zal
deze dinsdag met hem meelopen in de stille tocht tegen de straffeloze
amnestieverlening voor de daders van de decembermoorden. Ik zal hem vertellen
wat er is gebeurd. Als hij daarna de daders haat, kan ik hem begrijpen. Helaas.
Als hij na de mars het onvoorstelbaar vindt dat Surinamers een moordenaar als
president kiezen, kan ik hem begrijpen. Als hij het daarna moeilijk vindt om te
beseffen dat hij Surinamer is, zal ik hem zeggen dat hij niet moet zeuren. We
zijn Surinamers in goede en in slechte tijden. Guus Pengel
(Schrijver/Theatermaker)
Ik vergeef wel, maar ik vergeet niet. De dag van de decembermoorden zal
ik ook niet vergeten! Maar ja, JA IK WIL SURINAME WEL ZIEN VOORUITGAAN EN DIE
VRIJHEID EN DEMOCRATIE IS GEBLEKEN...! Razia Barsatie (Kunstenaar)
Een volk van ongeveer een half miljoen Surinamers is wakkerder dan ooit
dankzij de Amnestiewet en de democratische processen zoals die zich in
onafhankelijke naties als Suriname ontvouwen. Als je de stille tocht in
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen zou laten plaatsvinden,
krijgen nabestaanden van slachtoffers van Nederlandse willekeur en terreur ook
een podium om zich tegen dwaling van de rechtstaat Nederland uit te spreken.
Gelukkig is de kans klein dat de falende rechtspraak in Nederland onder
vergelijkbare loupe wordt bekeken want dan zou men een permanente stille tocht
langs zien komen van slachtoffers van falende rechtstaat principes. Forward
ever! Laat de geschiedenis geen strop voor de toekomst worden. Soso lobi. Tide
tamara Sranan e stree gi wan moro switi tratamara. Martha Tjoe Nij
(Dichter/Theatermaker)
Opportunisten en lafaards, die zich bestuurders noemen, beseffen niet dat
zij met ondertekening van de barbaarse Amnestiewet Suriname buiten de
gemeenschap van beschaafde landen plaatsen. Het isolement waarin ons land zal
geraken treft dan helaas ook de goedwillende Surinamers. Wat men hiermee komende
generaties meegeeft is dat leugen, lafheid, bedrog en egoïsme wapens zijn die
gebruikt mogen worden in de strijd om zelfverrijking en nepotisme: het doel
heiligt immers de middelen. Dit is het absolute dieptepunt van Sranan. Lydia
Emanuels (Schrijver/Radiomaker)
Ik zou graag willen reageren. Ik heb ook wel een mening maar mijn woorden
zijn verstomd. De borst van Suriname brandt van pijn en niemand lijkt iets te
kunnen doen. Toch gebeurt er veel. Ik zou zeker wat willen zeggen maar… Ik wens
ons allen veel troost en kracht toe. Brasa! Raj Mohan (Zanger/Dichter)
Den man di a Sranan pipri piki meki wi sabi fa den e denki. Suma na mi?
Ala di a de so taki mi no agri taki suma di kiri no e kisi den strafu, mi feni
taki wi no mu waka leki fowru sondro frustan na Ptata baka. Wi mu sabi wi
historiya. Dan te wi luku wi historiya wi e syi taki ten biten suma ben e kiri
trawan, dan kaba den no ben kisi den pai. Mi ati de na den pitani di gro tron
bigiman nanga -uma sondro papa na den sey. Ma ete efu a Sranan pipri no agri
nanga san e pasa nownow, dan na fu tra leysi te den musu poti den sten, den
sorgu taki den man disi no kon moro. Dan mi sabi taki awinsi na baka dritenti
yari, den man di kiri brada fu soso o kisi den pai. Sranan pipri sabi yu
historiya, dan na a kaba yu o de winiman nomo nomo. Romeo Grot (Skrifiman)
Wat gaat er gebeuren, Met mijn kinderen, Die de geschiedenis van hun land
niet kennen? Wat gaat er gebeuren, Met mijn dochter en mijn zoon, Die ik nooit
iets heb verteld, Van die nacht in december, Een nationale schande. Wat is er
gebeurd die nacht, Wacht, wacht, wacht…, Ik weet het, je bent nog niet gehoord,
Je bent nog niet verhoord, Je hebt nog niemand vermoord. Wat doe je met de dood,
Van mensen op je geweten, Wat doe je met je eigen lafheid, Wat rijmt er op
lafheid… SCH… verwijt. A bun, mi e stop, Onze woorden zijn nog niet op, Maar er
zijn grenzen aan mijn zinnen, M’e begi un alamala, Laten wij ons bezinnen.
SLOTWOORD 2012: GAAT ALLES (HOPELIJK NIET ALLES) ZICH HERHALEN? Thea Doelwijt
(Theatermaker)
Het verleden waar zij het over hebben, is ook het verleden waar méér dan
15 mensen...
mensen van alle rangen en standen, van elke kleur, uit de stad en het
binnenland, genadeloos en zonder vorm van proces werden vernederd, gemarteld en
vermoord. Dat moeten we vanaf nu gewoon vergeten. De rechter mag daar niet meer
over oordelen. De 28 parlementariërs hebben dat namens u, volk van Suriname,
besloten. Voordat deze wet er was, wisten we wie er verdacht werden van de
gruwelijkheden uit dat verleden. Zekerheid hadden we (nog) niet, want je bent
onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen. Dat is in een rechtstaat zo. Maar
nu? Nu weten we wie de daders zijn, omdat ze er alles aan hebben gedaan om aan
het oordeel van de rechter te ontkomen. Het lukte ze in drie dagen. Jessica
Dikmoet (Journalist)
Als we onszelf niet de hoogste waarde toekennen, kunnen we ook niet het
hoogste goed in de wereld bereiken: Liefde en Rechtvaardigheid! Nu wordt in ons
geliefd Suriname de Rechtvaardigheid geweld aangedaan. Waar eerst, als in een
echte democratie, de verdachten van bloedbaden (Moiwana) en moordpartijen (Fort
Zeelandia), via de rechtsgang ter verantwoording werden geroepen, wordt nu,
middels een politiek machtsspel, de rechtsstaat terzijde geschoven. Surinamers,
waar ook ter wereld, het is onze taak en onze plicht dat licht brandende te
houden. Het licht van de menselijke waardigheid, de rechtstaat, de democratisch
bepaalde grondwet, de gemeenschappelijke idealen van onze voorouders uit India,
Afrika, Java en waar ook ter wereld. Gezamenlijk tegen rechtsongelijkheid en
moreel verval - geen tropische, morele, duisternis meer! Felix Burleson (Acteur)
Surinames internationale reputatie is verkwanseld door opportunisme en
eigenbelang, onder het mom van"volksvertegenwoordiging". Ik schaam me diep. Vast
staat nu wel dat de coalitie zó zeker was van een op handen zijnde veroordeling
-dus schuldigverklaring!- van hun grote leider dat alles op alles gezet is om
een vonnis te voorkomen. Onze grootste opdracht nu is om de woorden “Recht en
Waarheid maken Vrij” weer zeggingskracht te geven, door met name de jongeren te
doen inzien dat de nu gepredikte rechteloosheid slechts een teken is van moreel
verval en absoluut niet deugt. Opgeven is geen optie. Die –vele!- zielen
verdienen rust! Gado blesi wi kondre... Denise Jannah (Jazz zangeres)
Hoe laag kan een land, een volk, een parlement geraken, dat koelbloedige
moorden legitimeert, om behoud van macht? Hoe gemeen, laag, laf kunnen
parlementariërs zijn die doden in klassen verdelen, door voor amnestie te
stemmen ter vrijwaring van de moordenaars van de ene (december 1982)
koelbloedige moorden terwijl zij tegen amnestie zijn voor de moordenaars van de
andere (Moiwana, 1986) koelbloedige moorden, alsof de slachtoffers van de ene
koelbloedige (Moiwana, 1986) moorden, menselijk waardiger zijn dan de
slachtoffers van de andere koelbloedige (december 1982) moorden. Hoe gemeen,
laag, laf kunnen parlementariërs zijn die een dergelijk amnestiewetsvoorstel
indienen, die zo een wet verdedigen, die voor zo een wet stemmen. Maar ook, hoe
gemeen, laag, laf kunnen parlementariërs zijn die niet krachtig TEGEN de
amnestieverlening stemden, maar zich slechts van stemming onthielden. En dus
stilzwijgend instemden. André Pakosie (Fytotherapeut)
Makandra Sranan, Brudu ben lon pasa skin, Miti goron.
Mama Aisa, Mi afo kruderi, Lontu miti, Libi suma kondre, Pe surdati e go barpuru,
Rumuru sa e tan degedege na ini den ede, Fu sribi kondre no e tan tiri, Uma
nanga bere de bari na uma ede, Di no ben sabi sondu pe pasa, Di brada du, No ben
de, fu syi.
No frigiti, Te yu du wan sani, Na ini dungru, pe alasani tiri, Dungru, e tyari
nyun siri, Prani wi sa prani, Baka, sibibusi, Oten a siri sa gron?, Meki wi ala
sa nyan!
Makandra Sranan, Kreiwatra na ai, Di wi famiri, Sof´ den nanga nen, Ma sof´ den
n’abi nen, Oten den sa drai kon na oso baka?, Makandra Sranan, Makandra Sranan.
Grontapu sondu alontu a de, Winsi tori e draitapu, Makandra Sranan, Drei yu krei
ai, Sabi tamara, na esde nanga tide wi sa de. Orsine ‘Hansé Muye’ Walden (Spoken
word Artist)
Stuart Rahan
Bron(nen) / Copyright: | |
Nickerie.Net /NSS |
11-04-2012 |
|
Email: info@nickerie.net
Copyright © 2012. All rights reserved.
Designed by Galactica's Graphics