Nickerie.Net, donderdag 13 maart 2014

Oemrawsingh waarschuwt Suriname voor Venezuela-standpunten

13/03/2014 - Ivan Cairo

PARAMARIBO - Voorzitter Sunil Oemrawsingh, van de stichting 8 december 1982, waarschuwt er voor dat Suriname partij gaat kiezen in het politieke conflict in Venezuela. Ook dient het land als voorzitter van Unasur ervoor te zorgen dat dit landenblok geen propaganda-instrument wordt van de Venezolaanse regering. Oemrawsingh uit zijn bezorgdheid over de situatie in Venezuela naar aanleiding van de brief van het Gemeenschappelijk Democratisch Panel (MUD) aan minister Winston Lackin van Buitenlandse Zaken waarin gevraagd wordt te waken voor misbruik van de Unie van Zuid-Amerikaanse Naties (Unasur).

Sunil Oemrawsing.Sunil Oemrawsing. Foto: dWT Archief

De stichtingvoorzitter constateert dat het regeringsprogramma Info Act, waarin ambassadeur Arnold Halfhide optrad met perschef van het kabinet van de president, Cliff Limburg, "er sprake is van een eenzijdige voorlichting naar de gemeenschap, die als pro-Venezolaanse regering gekwalificeerd kan worden". Ook zijn, aldus Oemrawsingh, "gedekte beschuldigingen geuit naar de Verenigde Staten van Amerika, alsof de olievoorkomens in Venezuela de reden zijn voor ondermijning van het gezag in dat Unasur-lidland". Er werd volgens hem ook met enige mate van trots gewezen op de uitwijzing door president Maduro van drie Amerikaanse diplomaten en nieuwszender CNN. Pogingen van de redactie om een een reactie te vernemen van perschef Limburg zijn vooralsnog vruchteloos gebleven.

Oemrawsing zegt dat de mensenrechtenorganisatie door vrienden van de organisatie in Caracas is geïnformeerd over martelingen en dat de onlusten reeds meer dan twintig mensenlevens hebben gekost. De stichting roept het parlement op haar stem te laten horen over deze kwestie, aangezien ook Surinamers een dergelijke situatie heeft gekend in de jaren '80 met een hoge inflatie, tekorten aan basisgoederen en schending van mensenrechten.

Bron(nen) / Copyright:

Nickerie.Net / dWT

12-03-2014

WWW.NICKERIE.NET

Email: info@nickerie.net

Copyright © 2014. All rights reserved.

Designed by Galactica's Graphics