Nickerie.Net, vrijdag 22 januari 2016
VHP: Multi-etnische of ideologische partij?
De VHP is voor wat mij betreft een zuivere en authentieke
Surinaamse partij, die op dit grondgebied opgericht is in de koloniale periode
als een groepsemancipatiepartij. Daar is nuchter en zakelijk bekeken niets
verkeerd mee. De beginselen en doelen van de partij zijn ook naar tijd en
maatschappelijke omstandigheid steeds aangepast. In de partijstatuten is nimmer
gesteld dat de partij slechts voor een etnische groep, in casu de Surinamers van
Hindoestaanse komaf, bestemd is. Dat heb ik nergens gelezen. Integendeel staat
de partij open voor elke Surinamer van welke etnische oriëntatie dan ook. Er
zijn ook andere Surinaamse partijen nagenoeg in dezelfde periode (1946 -1949)
opgericht als nationale (NPS) en christelijke (PSV) partijen. De oprichters van
deze twee partijen hadden in die dagen ten opzichte van de oprichters van de VHP
en de doelgroep, kwantitatief en kwalitatief gezien, een voorsprong in
intellectuele en maatschappelijk opzicht. Ondanks de duidelijke doelen en
partijbeginselen van bijvoorbeeld de NPS ( zie literatuur ‘Groei te midden van
beroering’), is de NPS gestigmatiseerd als een Creoolse/Negerpartij, vooral na
het verslaan van David Findley door Jopie Pengel in de strijd om het
leiderschap. De heer Jules Sedney is in een van zijn pennenvruchten, ‘Toekomst
van ons verleden’ uitgebreid op deze stigmatisering van met name de NPS en de
PSV ingegaan. Ik beveel de geïnteresseerde (jonge) lezer dit boek te lezen.
Het is goed om summier aan te geven welke feitelijke maatschappelijke
ontwikkeling aan het opplakken van het etnische etiket op de partijen ten
grondslag hebben gelegen en helaas nog ligt, zij het om andere motieven. Vanaf
de oprichting van deze Surinaamse partijen tot 1975, was de Surinaamse
maatschappij een koloniaal geëngageerde maatschappij met een gouverneur als
gedelegeerde functionele ‘Staatshoofd’. Hij was de directe en hoogste
bestuursrechtelijke verantwoordelijke namens het huis van Oranje in de kolonie.
De maatschappelijke ontwikkeling
De maatschappelijke ontwikkeling vanaf 1946 voltrok zich binnen het
spanningsveld tussen behoud van de koloniale status door de kolonisator en het
streven naar zelfbeschikkingsrecht van de Surinamers, het zij partieel of
volledig. De strategie die de kolonisator daarbij toepaste om de koloniale
status te consolideren, was de zo bekende verdeel- en heersstrategie. De
kolonisator heeft alles eraan gedaan om het volk verdeeld te houden en liefst in
etnische hokjes. Dit om te kunnen heersen en het streven naar
zelfbeschikkingsrecht of het streven naar emancipatie te torpederen of tenminste
voor langere periode uit te stellen. Dit is mijns inziens de werkelijke reden of
het resultaat waarom de VHP door met name de gemiddelde Creool gezien wordt als
een etnische partij en omgekeerd de NPS als een Creoolse partij. Overigens een
onterechte zienswijze. Dit soort ideeën/gedachten zijn allemaal excessen van de
verdeel- en heersstrategie van de kolonisator. Het jammerlijke is dat generaties
op generaties in de door de kolonisator gecreëerde etnische (partij) polarisatie
zijn gaan geloven en dat ook in stand hebben gehouden. Ja, ook anno 2016, en
zelfs tijdens de afgelopen verkiezingen, hebben Surinamers gebruik gemaakt van
deze verfoeilijke etnische polarisatie strategie (verdeel- en heers). U kent dat
verhaal wel.
De voor mij grootste politicus van Suriname tot nog toe, de heer mr. Jaggernath Lachmon, heeft samen met zijn politieke vriend Jopie Pengel op voortreffelijke wijze als middel/instrument tegen de strategie van de kolonisator, de zogenoemde Verbroederingspolitiek ingezet. Als dit middel/instrument niet was bedacht en uitgevoerd, zouden er rassenrellen hebben plaatsgevonden in Suriname zoals in ons westelijk gelegen buurland het geval geweest is. Ik moet voor de zuiverheid en eerlijkheid aangeven dat de bijdrage aan de eenheid, politiek bekeken, voor een belangrijk deel door de Surinamers van hindoestaanse afkomst tot stand is gebracht. Dat de Surinamers van hindoestaanse komaf de meest geïntegreerde groep in politieke partijen is, is zonder twijfel een harde werkelijkheid. Ik weet niet of hetgeen Lachmon ‘gelapt’ heeft in 1955, waarbij hij Pengel (toen de kafri) in ( toen Koelie bolwerk) Saramacca, het omgekeerde het geval zou zijn in bijvoorbeeld Para. Dit zijn maar voorbeelden om te illustreren hoe de Surinaamse maatschappij als gevolg van de verdeel- en heersstrategie omstreeks 1955 op etnisch-cultureel gebied er voor stond.
Ideologische partij
Ik denk dat de VHP liever kan kiezen voor de transformatie van een niet
duidelijk zicht- en tastbare ideologische oriëntatie naar een zuiver
ideologische partij. De VHP is nogmaals voor mij geen etnische partij, enkel en
alleen omdat de meerderheid van de achterban uit die Surinamers van
Hindoestaanse afkomst bestaat. Dat is historisch te verklaren, zoals ik dat
summier heb aangegeven. Ik denk dat uitgaande van de beginselen en het denken en
handelen (paradigma) van de VHP tot nu toe, als centrumpartij gezien kan worden
met als duidelijke kenmerken /ideologie van het liberalisme. De VHP staat mijns
inziens een vrije markteconomische principe voor met een daaraan gerelateerde
sociale agenda richting de minder draagkrachtigen. Welnu, waarom gaat de partij
niet voor deze ideologie, die reeds in haar uitingen en partijprogramma’s te
bespeuren valt? Multi-etnische samenstelling biedt geen garantie voor een
geplande en doelgerichte ontwikkelingsconceptie die het land duurzaam kan
transformeren van ontwikkelingsland tot een ontwikkeld land. Een ideologische
partij biedt wel de mogelijkheid. Kijk maar naar China, dat als socialistisch
land de vrijemarkteconomie ingezet heeft om tot de transformatie van
ontwikkelingsland tot een ontwikkeld land te geraken. Dinki a tori VHP.
Bert Eersteling
Bron/Copyright: | |
Nickerie.Net /DBS | 18-01-2016 |
|
Email: info@nickerie.net
Copyright © 2016. All rights reserved.
Designed by Galactica's Graphics